Балаңызға қандай кітап оқытасыз?
Ұйқыға жатарда балаңызға қандай кітап оқып бересіз? Жалпы, балаңызға кітап оқытасыз ба? Балаңыз кітап оқи ма? Осындай сұрақтарға бүгінгі таңда кез келген ата-ана жауап таба алмауы мүмкін. Неліктен?
Дәл қазіргі уақытта біздің қоғамдағы ең күрделі мәселелердің бірі – кітап оқу деңгейінің төмендеуі.Бала тұрмақ, арнайы тіл мамандары немесе сол салаға жақын қоғам иелері болмаса, ересектердің өзі де кітап бетін ашпайтын халде екені – ащы шындық. Бұл мәселе тек бізде ғана емес, шет мемлекеттердің көбінде, тіпті кітап өркениеті дамыған Батыс Еуропа елдерінде де дабылқағарлық деңгейге жетіп отыр. Мұндай қауіп адамгершілік және құқықтық өлшемдері жетілген, өмірлік құндылықтар жүйесі нақтыланған қоғам орнату үшін үлкен кедергі болатыны сөзсіз. Сол себепті де, әсіресе, біздің еліміз үшін, кезек күттірмей шешілуі тиіс түйткілдің бірі – қоғамның, оның ішінде жастар мен балалардың кітап оқу мәдениетінің қалыптасуы деп ойлаймыз.
Көтеріп отырған тақырыбымызға барлай қарайтын болсақ, кітап оқу мәдениетін жақсартуға білім беру саласының өкілдері, ресми ұйымдар, ғалымдар тарапынан жасалып жатқан ізденістер жоқ емес. Білім беру және зерттеу-әдістемелік ұйымдары да бұл іске жаппай кірісіп, өз қал-қадерінше жұмыс атқаруда. Ол үшін осы уақытқа дейін жиналған тәжірибелер мен отандық және шетелдік жетістіктер салыстырыла қарастырылып жатқаны мәлім. Кітап оқу мәселесін көтерген көптеген зерттеулер мен БАҚ беттерінде қозғалып жүрген мәселелер түйінделе келіп, негізгі шешімдерге тоқталуда. Солардың бірі – адам бойында кітапқа деген қызығушылық пен дәстүрлі дағдының қалыптасуы үшін кітап оқу әрекетінің бала жасынан сіңірілуі. Демек, бұл мақсатқа жету үшін балаларға арналған әдебиеттер сұранысты өтей алатын деңгейде сапалы әрі жеткілікті болуы тиіс. Осы тұста біз нысанаға алған негізгі мәселеге сөз бұруды жөн деп білеміз.
Рас, ұрпақ қамын жеген азаматтар газет беттерінде балалар әдебиетінің ақсағаны, жаңартулар мен жетілдірулер керек екенін айтып, қоғам назарын аудартуға тырысып жатыр. Бірақ нақты әрекеттер мен нәтижелер көзге көрінерлік деңгейде ме? Әлі де қойыртпақтанып, нақты бағыт-бағдарын, шешімін таба алмай жатқан проблемалар көп. Ол мәселелерді күрделілігі мен бағытына қарай келесідей жіктеп қарастыруға болады:
1. Балалар әдебиетін жазатын отандық, оның ішінде қазақтілді авторлардың тапшылығы немесе ұзақ жылға созылған шығармашылық дағдарыс, ізденіссіздік;
2. Балалар әдебиетіне теориялық және оқыту-әдістемелік тұрғыда жасалған зерттеулердің, сараптамалық нәтижелердің тапшылығы;
3. Отандық авторлардың тапшылығынан туындаған шетелдік шығармалардың аударылуына деген мұқтаждық және аударма саласындағы қиындықтар;
4. Балаларға арналған басылымдар: олардың таралымы, сапасы, қолжетімділігі, бәсекеге қабілеттілігі, т.б. мәселелер;
5. Ең негізгі проблема – балаларда кітап оқуға деген ынтаның жойылуы.
Балалар әдебиетін жандандыруға ниеттеніп, жоғарыда көрсетілген бес негізгі бағыт бойынша ізденіс жасайтын болсаңыз, атқарылар шаруа шаш етектен.Тіпті бұлардың әрқайсысына арнайы мақала, арнайы монографиялық жұмыс арнауға болады.
Біз осы мәселелердің ішіндегі екінші тармаққа ден қойғымыз келіп отыр.
Балалар әдебиетінің зерттелу қарқыны көңіл толтырарлық. Осы уақытқа дейін жасалған біршама ғылыми еңбектер бар. Бірақ көпшілігі балалар әдебиетіндегі нақты шығармаларға немесе олардың авторларына арналған. Мектеп бағдарламасындағы шығармалардың оқытылуы, яғни, оқу-әдістемелік тұрғыдан қарастырған зерттеулер де жоқ емес. Дегенмен бүгінгі таңда ата-ана үшін өте қажетті, бірақ зерттеушілер тарапынан тасада қалған бір мәселе бар. Ол – балаларға арналған әдебиеттердің жас ерекшеліктеріне сай жіктелмеуі. Бұл мәселе баланың кітапқа деген қызығушылығын оятар еді. Оны дағдыға айналдыруда және өмірінің ажырамас серігіне айналдыру үшін бұл мәселе өте маңызды. Мәселен, 6-7 жасар бала мен 7-8 жасар баланың арасындағы айырмашылықты байқау қиын. Бірақ психикалық тұрғыдан терең үңілетін болсақ, 7 жас пен
8 жастағы баланың дүниеге деген көзқарастарында елеулі айырмашылықтар болады. 5-10 жас аралығында бала қарқынды жылдамдықпен дамиды. Әр жыл сайын ақпараттар молая түседі, физикалық дамуы да баланың ой-өрісіне өзгешеліктер әкеледі. Бұл – өте нәзік әрі тереңірек үңілуді қажет ететін мәселе. Сондықтан осындай факторларды ескере отырып, баланың әрбір өсу кезеңіне лайықты шығармаларды ұсына білгеніміз жөн. Бұл тұста мектеп бағдарламасына арналған зерттеулер жеткіліксіз болуы мүмкін. Себебі, баланың ой-өрісін дамыту әрі кітап оқу дағдысын қалыптастыру үшін тек мектеп бағдарламасымен шектелуге болмайтыны анық.
Біздің қоғам үшін таңсық болғанымен, басқа мемлекеттерде бұған қатысты тәжірибелер баршылық. Мұның үлгісін архив ақтарып, кітапхана кезбей-ақ, ғаламтордағы арнайы сайттардан көруге болады. Ізденемін деген ата-анаға: whatisgood.ru, hobbitaniya.ru, babybooks.com.uа сайттарында орыс авторлары мен әлемдік деңгейдегі авторлардың, үздік классикалық балалар әдебиетінің үлгілерін әр жастағы балаларға арнап ұсынған. Мәселен,whatisgood.ru сайтындағы «Книги– друзья: Список детской литературы по возрастам» атты мақалада балаларға ұсынылатын әдебиетті жас ерекшеліктеріне орай жеті топқа жіктеген: 3 жасқа дейінгі, 3-5 жас аралығындағы, 5-8 аралығындағы, 9-12 аралығындағы, 12-14 аралығындағы, 14 жастан жоғары. Жетінші бөлімінде «Адамгершілік сана-сезімін қалыптастыруға арналған әдебиеттер» көрсетілген. Әр бөлімге (әр жасқа) қатысты шығармалар «орыс әдебиетіндегі» және «әлем әдебиетіндегі» деп екі топқа жіктелген. Осы бөлімде адамгершілік құндылықтарды нақты ұғымдармен көрсетіп, сол бойынша орыс және әлемдік авторлардың шығармалары берілген. Жіктеуден қысқаша мысал беріп өткіміз келеді:
1. Адамдарды сүйе білу – жек көрушілік: Катаев В. «Цветик-семицветик»; Зеленая Р., Иванов С. «Рассказ взрослого человека»; Куприн А. «Слон»;
2. Өзара көмектесу, көпшіл болу – өзімшілдік: Толстой Л. «Рассказы для маленьких детей»; Неверов А. «Жучка», «Коллектив»; Русская народная сказка «Зимовье»; Берг Л. Рассказы о маленьком автомобильчике.
3. Сараңдық – жомарттық: Ушинский К. «Вместе тесно, а врозь скучно»; Андерсен Г.Х. «Дюймовочка»; Осеева В. «Три товарища»; Сказка народов Индии «Чьи руки краше».
4. Әдептілік – дөрекілік (Вежливость (тактичность) – грубость): Осеева В. «Волшебное слово»; Русская народная сказка «Привередница»; Ладонщиков Г. «Дикарь в лесу».
5. Шыншылдық – жалғаншылық: Братья Гримм. «Заяц и ёж»; Толстой Л. «Лгун»; Ушинский К. «Страшная коза»; Даль В. «Ворона».
6. Әділеттілік – әділетсіздік: Осеева В. «Печенье»; Погорельский А. «Черная курица или подземные жители»; Аксаков С. «Аленький цветочек»; Заходер Б. «Лисицин суд».
7. Сыпайылық – ерсілік: Корейская сказка «Братья»; Итальянская сказка «Как осел петь перестал»; Гаршин В. «Лягушка-путешественница»; Толстой Л. Павлин. «Павлин и журавль»; Маршак С. «Рассказ о неизвестном герое».
Сонымен қатар: үнемділік пен ысырапшылдық, ақкөңілділік пен қулық, батырлық пен қорқақтық, рақымдылық пен мейірімсіздік, бойсұнушылық пен қыңырлық, жақсылық пен жамандық сынды адамгершілік қасиеттерге арналған әдеби шығармаларды атап өткен. Бұл жіктеулер психолог мамандар және ата-аналардың ұсыныстары мен пікірлері ескеріле отырып жасалған. Нәтижесінде, әртүрлі жастағы балалардың жас ерекшеліктеріне сай оқытуға болатын әдебиеттердің дайын тізімін көріп отырмыз. Мұндай тізімдердің бірнеше үлгілері бар. Олардың өзара ұқсастықтары мен айырмашылықтары жіктеудің принциптерін көрсетеді. Осы әдісті біздің қоғамға лайықтап, яғни, «Тәуелсіз Қазақстан қоғамының бүлдіршіндері мен жеткіншектері қай уақытта, нені оқуға болады?» деген сауал тұрғысында ізденістер жасап, жас оқырмандарға, олардың негізгі қадағалаушылары – ата-аналар мен ұстаздарға дұрыс бағыт-бағдар көрсеткен жөн секілді.
Бұл жіктеуді, оның принциптерін әзірлеу барысында қандай мәселелерге назар аударғанымыз жөн? Бұл өте мұқият зерттеуді және ауқымды тәжірибелік жұмыстарды қажет етеді. Дегенмен осы сұраққа қатысты біршама ізденістер жасаған нәтижелі бір еңбекті таныстырғымыз келеді. Ол – 2015 жылы Мәскеуден шыққан «Қазақстандағы балалар әдебиеті: пікірталастар мен шешім жолдары» атты ұжымдық монография.
Н.Шаймерденова, Д.Аманжолова, М.Бурибаева сынды білікті ғалымдардың күрделі ізденістері нәтижесінде, жарыққа шыққан еңбекте дәл қазіргі таңдағы Қазақстандағы балалар әдебиетінің сыздап тұрған мәселелері сөз болған. Сөз болып қана қоймай, арнайы тәжірибе жұмыстар негізінде қол жеткізілген нәтижелерге сүйене отырып, біршама проблемалардың шешілу жолдарын ұсынған. Еңбекте жаһандану дәуірінде өсіп келе жатқан ұрпақтың басына төніп отырған кітап оқуға деген жиіркеніс, инновациялық технологияларға байлану, ақпараттық қауіп сынды проблемалардың туу себептері мен салдарлары, алдын алу амалдары қарастырылып, шешім жолдары ұсынылады. Кітапта біз қозғап отырған мәселеге қатысты маңызды пікірлер айтылған. Мәселен, зерттеудің кіріспесінде «жеке тұлға мәдениетін қалыптастыратын бірден-бір құрал – әлемдік әдебиеттің нәрімен сусындау» екенін айта келе, «әдебиетті оқыту – адам өміріне қажетті құндылықтарды балаға танытудың ең ұтымды әдісі» дейді.
Баланың жас ерекшелігіне сай оқытуға байланысты Н.Шаймерденова өз тараушасында былай дейді: «Қазақстандық кітап өнімдеріне жүргізілген мониторинг бойынша, балалар әдебиеті көп жағдайда орыс халық ертегілерінің және қазақ тіліне аударылған басқа да әлемдік ертегілердің негізінде құралғандығы анықталды. Ағайынды Грим, Г.Андерсен секілді авторлардың тамаша ертегілері балаға өте маңызды мәдени таным, тағылымдық әсер сыйлайды. Бірақ олар ұлттық мәдениеттің өзегі сіңірілгеннен кейін ғана оқытылуы тиіс». Демек, ғалым баланың санасына алдымен ұлттық құндылықтар танылуы тиіс екеніне назар аудартады. Осы тұста ұсынылатын әдебиетті саралаудың, сүзгіден өткізудің маңыздылығы көрінеді.
Д.Аманжолованың «Современные требование к детской книге: быть или не быть?» атты тарауында балалардың түрлі жасына арналған шығармаларды жазуға, оқытуға қатысты өлшемдер мен ақыл-кеңестер ұсынады. Балалардың оқу-қабылдау деңгейлерін: 1 жасқа дейінгі, 1 жастан 3 жасқа дейінгі, мектеп жасына дейінгі (4-6 жас), кіші мектеп жасы (7-11 жас), орта және жоғары мектеп жасы (5-8, 9-11-сыныптар)деп бөлген ғалым әр жастың өзіне тән психикалық ерекшеліктері мен оларға ұсынылуы тиіс әдебиеттердің өзіндік қасиеттерін атап көрсеткен. Мәселен, оқиғаның шытырмандылығы мен қызықтыруына байланысты Джоан Роулингтің «Гарри Потері» (алғашқы үш тарауын ғана) мен Клайв
С.Льюистың «Нарни хроникалары» атты кітаптарын кіші мектеп жасындағы балаларға ұсынуға болатынын айтады. Осындай зерттеулердің қазақ баласына, көптілді және көпмәдениетті Қазақстанның бүлдіршіндеріне сай жіктеп, реттеп ұсыну маңызды мәселе деп ойлаймыз.
Бұл мақаламызда көтерген мәселеге балалар жазушылары мен әдебиеттанушылар, тіл мамандары, психологтар мен қоғамтанушылар, баспагерлер және т.б. ұрпақ қамын жеген қоғам өкілдері назарын аударады деген үміттеміз.
Қазбек ҚАШҚАБАЕВ,
Кембридж университеті
білім-менеджмент саласының магистрі,
Темірлан ЖОРАБАЕВ,
ҚазҰУ-дың магистранты
Бөлісу тақырыбы: Азияинфо - Asia info » Балаңызға қандай кітап оқытасыз?
Тұрақты сілтеме: /A_kop/psxologiya/2017-05-02/587.html